کتاب های صوتی
 
کتابهای صوتی

eramdownload eramdownload eramdownload eramdownload

thumb_qplc4gru14

با اجرای بسیار زیبای سامسارا

قصه «سرگذشت کندوها» در مورد چند کندوی عسل است. داستان از سه بخش تشکیل شده ، بخش نخست درباره صاحب کندوها ، بخش دوم در باره زنبورها (که توصیفی زیبا از فعالیت و کار و دشواریهاشان و کوچ شان انجام داده) می باشد و بخش سوم در مورد صاحب زنبورهاست که با رفتن زنبورها خانه خراب شده است. این کتاب گویا را می توانید در ادامه دانلود کنید.

mini

زمان کل:  ۳ ساعت و ۴۷ دقیقه

از رنجی که می بریم شامل هفت داستان کوتاه است حاوی مضامین سیاسی اجتماعی. در این مجموعه داستان رویکرد جلال آل احمد بیشتر سیاسی است. او در این کتاب سعی دارد وضعیت زندانیان سیاسی رژیم پهلوی را به تصویر بکشد؛ زندانیانی که زیر شکنجه هستند و در شرایط نابسامانی به سر می برند. البته تمام کتاب به موضوعات سیاسی تاریخی اختصاص ندارد بلکه بعضی داستان ها مانند «در راه چالوس» وضعیت اجتماعی ایران را نیز مد نظر دار… این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

mini

زمان کل: ۴ ساعت و ۲۴ دقیقه

زن زیادی که شاید مهمترین اثر در میان همۀ داستان های کوتاه آل احمد محسوب شود، سرگذشتی است دقیق از مصائب و مشکلات زنی محروم و مطلقه که با توصیفاتی واقعی و مو به مو همراه است. شخصیت اصلی داستان، زنی است که در خانواده ای فقیر بزرگ شده و از حیث مالی، ظاهری، سواد، تجربه و… فقیر و مستضعف است. زن پس از ازدواجی سراسر توام با نارضایتی و دلهره، با شوهری مذهبی نما و حیله گر، مدتی مانند موجودی اضافی و وسیله ای تزئینی در خانۀ او نگهداری می شود و در حالی که بسیار مستضعف و بی دفاع است، نیش و کنایه های مادر شوهر را به خاطر زشت رو بودن و داشتن کلاه گیس تحمل می کند. راوی داستان زن زیادی که همان شخصیت اصلی می باشد، نسبت به شوهر خود به کلی احساس بیگانگی و غریبگی می کند و مجبور است به خاطر فقر مالی خانواده اش، زندگی در خانه ای که با آن به کلی بیگانه است را تحمل کند. پس از مدت کوتاهی، شوهر زن که خودش در محضر کار می کند و به قول زن “همۀ راه و چاه را بلد است”، در کمال خونسردی او را به خانۀ مادرش باز می گرداند. نکتۀ شگفت انگیز دربارۀ داستان، دقت نویسنده در شخصیت پردازی این زن است. نویسنده در این داستان هم مشکل رایج مقهور بودن یک زن را مطرح می کند و صحنه هایی تکان دهنده از فقر و نادانی و عقب ماندگی در جامعه را به تصویر می کشد. این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

mini

زمان کل: ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه

بخش هایی از متن کتاب:  یک سه تار نو و بی روپوش در دست داشت و یخه باز و بی هوا راه می امد. از پله های مسجد شاه به عجله پایین امد و از میان بساط خرده ریز فروش هاطس و از لی مردمی که در میان بساط گسترده ی انان ، دنبال چیزهایی که خودشان هم نمی دانستند ، می گشتند ، داشت به زحمت رد می شد. سه تار را روی شکم نگه داشته بود و با دست دیگر ، سیم های ان را می پایید که که به دگمه ی لباس کسی یا به گوشه ی بار حمالی گیر نکند و پاره نشود. عاقبت امروز توانسته بود به ارزوی خود برسد.دیگر احتیاج وقتی به مجلسی می خواهد برود ، از دیگران تار بگیرد و به قیمت خون پدرشان کرایه بدهد و تازه بار منت شان را هم بکشد. موهایش اشفته بود و روی پیشانی اش می ریخت و جلوی چشم راستش را می گرفت .گونه هایش گود افتاده و قیافه اش زرد بود.ولی سر پا بند نبود و از وجد و شعف می دوید.اگر مجلسی بود و مناسبتی داشت ، وقتی سر وجد می امد ، می خواند و تار می زد و خوشبختی های نهفته و شادمانی های درونی خود را در همه نفوذ می داد.ولی حال میان مردمی که معلوم نبود به چه کاری در ان اطراف می لولیدند ، جز اینکه بدود و خود را زودتر به جایی برساند چه می توانست بکند؟از خوشحالی می دوید و به سه تاری فکر می کرد که اکنون مال خودش بود. فکر می کرد که دیگر وقتی سرحال امد و زخمه را با قدرت و بی اختیار سیم های تار آشنا خواهد کرد ، ته دلش از این واهمه خواهد داشت کهمبادا سیم ها پاره شود و صاحب تار ، روز روشن او را از شب تار هم تارتر کند .از این فکر راحت شده بود.فکر می کرد که از این پس چنان هنرنمایی خواهد کرد و چنان داد خود را از تار خواهد گرفت و چنان شوری از ان برخواهد اورد که خودش هم تابش را نیاورد و بی اختیار به گریه بیافتد . حتم داشت فقط وقتی که از صدای ساز خودش به گریه بیافتد ، خوب نواخته …

زمان کل: ۵ ساعت و ۴۴ دقیقه

بعد از سال‌ها آمده است دوباره رو در روی خدا بایستند و  نماز بخواند. سال اول دانشگاه بود که رها کرد نماز‌خواندن را. می گفت ریا کاری است. و ریا هم نباشد ایمان می خواهد. حالا خودش هم درست نمی داند چه طور با این جماعت بدوی هم راه شده‌است برای رفتن به حج. فقط می داند که این جا باید کم از قبل “من” اش را تحویل بگیرد. این جا قرار است در جمع باشد و اگر قرار باشد این سفر ره‌آوردی برای او داشته باشد، همه در هم‌راهی جمع نهفته است. این را خودش می گوید البته!

در نگاه اول، سفرنامه بیش‌تر سیاحتی به نظر می رسد تا زیارتی. از بس که در هر سوراخی از شهر سرک می کشد و تا ته آن را در‌نمی‌آورد، از آن نمی‌گذرد. در مورد هر مسئله‌ای هم اظهار نظر می‌کند و بعد از نقد و تحلیل هر مسئله‌ای، نتیجه‌گیری می‌کند. همان اول کار نسخه آل‌سعود را با هزار  تهدید می‌پیچید و اخطار می‌دهد که چاهای نفتی که به آن چشم امید بسته‌ای زودتر از آن چه فکر می‌کنی ته می‌کشد و آن وقت تو می‌مانی و سرمایهٔ هر ساله این زیارت، که قرار است کشورت را  با آن اداره کنی. حالا بیا و مقدسات اینان را با خاک یک‌سان کن!

بخشی از متن کتاب:

این سعی میان «صفا» و «مروه» عجب کلافه میکند آدم را. یک سر برت می‌گرداند به هزار و چهارصد سال پیش. به ده هزار سال پیش. با «هروله‌اش» (که لی‌لی کردن نیست، بلکه تنها تند رفتن‌است.) و با زمزمهٔ  بلند و  بی‌اختیارش، و با زیر دست و پارفتن‌هایش؛ و بی «خود»ی مردم, و نعلین های رها‌شده؛ که اگر یک لحظه دنبالش بگردی زیر دست و پا له می‌شوی؛  و با چشم‌های دو دو زنان جماعت؛ که دسته دسته به هم زنجیر شده‌اند؛ و در حالتی نه چندان دور از مجذوبی می دوند و با این گم شدن عظیم فرد در جمع. یعنی آخرین هدف این اجتماع؟

آل‌احمد اگرچه در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و پدرش روحانی بود اما بیش‌تر سال‌های عمر خود را روشن‌فکر زیسته است؛ اما در این سفر با سرخوردگی از فرهنگ غرب و ره‌آوردهای آن، به اندیشه و سنت اسلام رجعت می‌کند و شاهد این کلام در سطر، سطر این کتاب هویداست. مرحوم دکتر علی شریعتی دربارهٔ آل احمد و این اثرش گفته است: «اگر کسی ادوارِ زندگیِ آل احمد را نداند و آل احمدِ خسی در میقات را با آل احمدِ سال‌های ۲۴ و ۲۵ -که توده‌ای شده بود- مقایسه کند، نمی‌تواند بپذیرد نویسندۀ سفرنامۀ حج، همو باشد.» نثر کتاب هم‌چون دیگر آثارش موجز و نافد است. نثر او لزوما از قواعد دستور زبان فارسی پیروی نمی‌کند و ساختار شکنی در چینش واژه‌ها مشخص است. اگر چه همهٔ این‌ها در خدمت، رسایی هرچه بیش‌تر مفهوم است و طنابی نیست که جدای از مفهوم تافته شده باشد. این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

s

درباره ی امپراطوری ایران در دوره قبل از ورود اسلام اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید تاریخ مکتوب ایران در این دوره، بیش از همه توسط یونانیان باستان نگاشته شده که در آن دوران از دشمنان اصلی امپراطوری ایران بودند؟!

کتاب صوتی «امپراطوری ایران» کتابی است درباره ی تاریخ ایران پیش از ورود اسلام که «دان ناردو» آن را نگاشته و «مرتضی ثاقب فر» به فارسی برگرداده است. در این کتاب نظراتی قاطع نمی یابیم چرا که مولف در پی آن نبوده است که مسئله ای مبهم یا تاریک را در این دوره روشن کند و بر نقطه های تاریک آن روشنایی بیفزاید. وی تنها به این اکتفا کرده که تاریخ هخامنشیان را تشریح کند و نگاهی اجمالی به آن بیاندازد. این کتاب ما را به درک درستی از امپراطوری های دوران باستان و رقابت ها و نبرد های آنان با یکدیگر و نیز درک روشنی از تاریخ تمدن پارس در دوران باستان قبل از ورد اسلام می رساند. تاریخی که برای پرداختن به تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی و تاریخی ایران همواره به آن نیاز داریم.

بخش هایی از متن کتاب:

کوروش پیروزمندانه وارد شهر شد و نخستین اعلامیه رسمی خود را به این شرح صادر کرد: «منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نیرومند، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهار گوشه جهان» کوروش با سقوط بابل، امپراطوری آن از جمله تمام جنوب بین النهرین و بیشتر منطقه فلسطین را به امپراطوری خود افزود چنان که پهناوری آن از سواحل دریای اژه در غرب تا غرب هندوستان در شرق را شامل می شد. به گفته بوسانی «مدارا و تساهل دینی کوروش، رفتار بزرگوارانه و مهربانانه ای که با دشمن مغلوب خویش داشت… مهارت و قابلیت فوق العاده او به عنوان یک فرمانده جنگی، توضیح دهنده علت ستایشی است که همه جهان، حتی بابلیان و یونانیان، نسبت به کوروش بزرگ داشته اند»

مشاهده توضیحات تکمیلی و دریافت

زمان کل: ۵ ساعت و ۳۸ دقیقه

غرب زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب زده ریشه و بنیادی ندارد، هرهری مآب و سرتاپا از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند. جلال در این باره می‌گوید: «غرب زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی».و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است.» نگاه جلال به مقوله غرب‌زدگی نگاهی‌ آسیب‌شناسانه است. غرب و شرق برای او در قدم اول نه سیاسی است و نه فلسفی و نه حتی جغرافیایی، بلکه بیشتر مفهوم اقتصادی و اجتماعی دارد. «غرب شامل همه ممالکی است که قادرند به کمک ماشین، مواد خام را به صورت پیچیده‌تری درآورند و همچون کالایی به بازار عرضه کنند.» به نظر او این مواد خام، فقط سنگ آهن نیست، یا نفت یا روده یا هم هست وبه طور کلی نثر جلال آل احمد تلگرافی، شلاقی، عصبی، پرخاشگر، حساس، دقیق، تیزبین، صریح، صمیمی، منزه طلب، حادثه آفرین، فشرده، کوتاه، بریده، و در عین حال بلیغ است. نثر وی به طور خاص در مقالات، سنگین گزارشی و روزنامه‌نگارانه است.

جلال آل احمد دارای نثری برون‌گرا است یعنی نثرش بر خلاف نثر صادق هدایت در خدمت تحلیل ذهن و باطن شخصیت‌ها نیست. جلال آل احمد با استفاده از دو عامل نثر کهن فارسی و نثر نویسندگان پیشرو فرانسوی به نثر خاص خود دست یافته است. آل احمد کوشیده تا در نثر خود تا آنجا که امکان داشته فعل، حروف اضافه، مضاف‌الیه ها، دنباله ضرب‌المثل‌ها و خلاصه هر آنچه که ممکن بوده است را حذف کند. حذف بسیاری از بخش‌های جمله باعث شده نثر آل احمد ضرب‌آهنگی تند و شتابزده بیابد. آل احمد در شکستن برخی از سنت‌های ادبی و قواعد دستور زبان فارسی شجاعتی کم نظیر داشت و این ویژگی در نامه‌های او به اوج می رسد. از ویژگی‌های دیگر نثر جلال آل احمد می‌توان به نیمه رها کردن بسیاری از جملات، تعبیرات و اندیشه‌ها و استفاده از علامت «…» به جای آن‌ها اشاره کرد، که این امر در راستای ایجاز نوشته‌ها و ضرب‌آهنگ سریع آن‌هاست. این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

زمان کل: ۳ ساعت و ۸ دقیقه

«مدیرمدرسه» شاید به جرأت بهترین اثر «جلال آل احمد» باشد. نویسنده‌ای ظلم‌ستیز که واقعیت‌های زندگی را با نظری انتقادی ارائه می‌کند. راوی داستان که از آموزگاری به تنگ آمده است، برای آسودگی خود و داشتن درآمد بیشتر و بی دردسر به مدیری دبستان رو می آورد، بی آنکه بداند چه دردسرهایی در پی خواهد داشت. مدیر که خود را هیچکاره می داند و آمده تا گوشه ای آرام در دفترش از گچ خوردن و بیهودگی کار آموزگاری خود را برهاند، با دشواری سرپرستی «یک ناظم و هفت تا معلم و دویست و سی و پنج تا شاگرد» روبرو می شود. پس همه توان خود را به کار می گیرد تا کمبودها و نارسایی‌ها را به گونه ای سروسامان دهد. اما در این شرایط محیطی امکان اصلاح وجود ندارد و مدیر تصمیم می‌گیرد که استعفا دهد.

مدیر که در ابتدا به ناظم تعرض می‌کند که چرا بچه‌ها را تنبیه می‌کنی، و ترکه‌ها را می‌شکند، آخر داستان خودش مجبور می‌شود که به تنبیه بدنی روی ‌آورد. کسی که دوست ندارد به این و آن رو بزند مجبور می‌شود که از آدمهای پولدار گدایی کند. دست آخر، مدیر به دنبال دادخواستی به دادگستری فراخوانده می شود. با آنکه گویا دادخواست پی گیری نمی شود، مدیر درخواست کناره گیریش را روی همان برگهای نشاندار دادگستری می نویسد و برای دوست پخمه ای که تازگی سرپرست فرهنگ (آموزش و پرورش) شده، می فرستد. جلال نظام آموزشی پوسیده زمان خود را به زیبایی به سخره می‌گیرد و کاستی‌های آن را برملا می‌کند! این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

زمان: ۱۱ دقیقه

این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید. 

3

با اجرای استاد علی دنیوی ساروی

کتاب گویای «آبشوران» مجموعه‌ای ا‌ست از ۱۲ داستان کوتاه «علی‌اشرف درویشیان»که نسخه ی چاپی آن نخستین بار در سال ۱۳۵۳ منتشر شد. این داستان‌ها نیز چون سایر آثار نویسنده‌، با رویکردی واقع‌گرایانه تالیف شده‌اند و نویسنده سعی کرده تا به شیوه‌ی همیشگی خود، با تمرکز بر زندگی آدم‌های فرو‌دست و حاشیه‌ای اجتماع، نوعی نقد سیاسی – اجتماعی را در پس داستان‌های خود ارائه کند. در این کتاب معضلات طبقه‌ی محروم ایران در دوران حکومت شاهنشاهی بازنمایی می‌شود.

مشاهده توضیحات تکمیلی و دریافت

زمان: ۲۷ دقیقه

داستان کوتاه دیدو بازدید عید شرحی از دید و بازدید های یک جوان در عید نوروز دارد که ماجرهایی جالب برای او اتفاق می افتد… این کتاب همانند سایر کتابهای جلال آل احمد گویشی خودمانی و متنی ساده دارد که خواننده را تا آخر به دنبال خود می کشاند. این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

 

دریافت پستی کتاب

 

 

حمایت از ما

 

 

تبلیغات